Παράδειγμα

Η αύξηση στη τιμή ενός προϊόντος οφείλεται, κυρίως, είτε στην αύξηση του κόστους παραγωγής του από την επιχείρηση (αύξηση μισθών, αύξηση κόστους κεφαλαίου) είτε στη φορολόγηση που επιβάλλει το κράτος στο συγκεκριμένο προϊόν. Και στις δυο περιπτώσεις το αποτέλεσμα στη ζήτηση του προϊόντος εξαρτάται από την ελαστικότητα της ζήτησης του προϊόντος ως προς τη τιμή.

Η περίπτωση της φορολόγησης ενός προϊόντος από το κράτος:

Στόχος του κράτους θα είναι η φορολόγηση ενός προϊόντος, το οποίο απολαμβάνει σημαντικό μερίδιο των προτιμήσεων των καταναλωτών και η ενδεχόμενη αύξηση της τιμής του δεν αναμένεται να επηρεάσει πολύ τη ζητούμενη ποσότητα. Εάν η φορολόγηση του προϊόντος μειώσει σημαντικά τη ζητούμενη ποσότητα του προϊόντος, τα έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό από τη φορολόγηση του προϊόντος δεν θα είναι τα αναμενόμενα (Εάν μειωθούν αρκετά οι πωλήσεις του προϊόντος, θα μειωθούν και τα προσδοκώμενα φορολογικά έσοδα του κράτους που είχαν βασιστεί στις πωλήσεις του προϊόντος πριν τη φορολόγηση) και θα προκύψουν προβλήματα σχετικά με την παραγωγική διαδικασία των επιχειρήσεων του φορολογούμενου προϊόντος. Οι επιχειρήσεις για να αυξήσουν στα αρχικά επίπεδα τη ζητούμενη ποσότητα, θα επιχειρήσουν να μειώσουν το κόστος παραγωγής και συγκεκριμένα το κόστος εργασίας -μείωση μισθών ή απολύσεις εργαζομένων-, επειδή η ελαστικότητα της προσφοράς εργασίας είναι μικρότερη της προσφοράς κεφαλαίου. Έτσι, ο φόρος κατανάλωσης ουσιαστικά θα "πληρωθεί" από τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων του κλάδου. Για να αποφύγει η κυβέρνηση τις παραπάνω αρνητικές επιπτώσεις θα επιλέξει τη φορολόγηση ενός προϊόντος, του οποίου η ζήτηση είναι αρκετά ανελαστική ή πλήρως ανελαστική ως προς την τιμή, αφού παρά την αύξηση της τιμής του προϊόντος η ζητούμενη ποσότητα θα μειωθεί ελάχιστα (αρκετά ανελαστική ζήτηση) ή θα παραμείνει αμετάβλητη (πλήρως ανελαστική ζήτηση). Το επιθυμητό για τη κυβέρνηση θα ήταν η φορολόγηση ενός προϊόντος με πλήρως ανελαστική ζήτηση για να μην μεταβληθεί η καθόλου η ζητούμενη ποσότητα. Ένα κλασσικό παράδειγμα προϊόντος με αρκετά ανελαστική ζήτηση είναι τα τσιγάρα, στα οποία το κράτος επιβάλει ανά τακτά χρονικά διαστήματα βαριά φορολογία. Παρότι το κράτος σταδιακά αυξάνει το φορολογικό συντελεστή στα προϊόντα καπνού, η κατανάλωσή τους δεν μειώνεται και οι καταναλωτές στη συντριπτική πλειοψηφία τους συνεχίζουν να τα αγοράζουν.

 

 

...επιστροφή.