5. ΑΠΟΤΥΧΙΕΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Εκτός από τις μονοπωλιακές και ολιγοπωλιακές αγορές που προαναφέρθηκαν, υπάρχουν και άλλοι λόγοι για τους οποίους ο μηχανισμός της αγοράς αποτυγχάνει και συνεπώς απαιτείται η κρατική παρέμβαση.
Ατελής και Ασύμμετρη Πληροφόρηση
Υπάρχουν περιπτώσεις αγορών στις οποίες δεν υπάρχει τέλεια πληροφόρηση για την ποιότητα του προϊόντος (π.χ. οι αγορές ασφαλιστικών υπηρεσιών). Έτσι, ο μηχανισμός της αγοράς μέσω της διαμόρφωσης των τιμών αποτυγχάνει να κατανείμει αποτελεσματικά τους πόρους.
Εξωτερικές Οικονομίες
Εξωτερικές οικονομίες δημιουργούνται, όταν η συμπεριφορά ενός ατόμου ή μιας επιχείρησης προκαλεί κέρδος ή ζημιά σε κάποιον τρίτο (επιχείρηση ή άτομα) , χωρίς, όμως, να υπάρχει μηχανισμός της αγοράς που θα εσωτερικεύσει τις συνέπειες αυτές μέσω των τιμών. Κλασικό παράδειγμα είναι η μόλυνση του περιβάλλοντος.
Δημόσια ΑγαθάΤα δημόσια αγαθά έχουν δυο σημαντικές ιδιότητες: α) δεν αυξάνεται το κόστος παραγωγής, αν ένα επιπλέον άτομο καταναλώσει το αγαθό και β) είναι αδύνατον να αποκλειστεί κάποιο άτομο από την κατανάλωση του αγαθού. Η αγορά είτε αποτυγχάνει να προσφέρει αυτά τα αγαθά είτε τα προσφέρει σε ανεπαρκείς ποσότητες. Παράδειγμα τέτοιων αγορών είναι η εθνική άμυνα, η δημόσια ασφάλεια κ.α.
Σε αυτές τις περιπτώσεις κρίνεται αναγκαία η παρέμβαση του κράτους στην αγορά. Ο μηχανισμός αποκάλυψης των προτιμήσεων των καταναλωτών για το βαθμό και το περιεχόμενο της κρατικής παρέμβασης γίνεται μέσω της ψηφοφορίας.
Προηγούμενη Σελίδα - Επόμενη Σελίδa