3.4 ΜΟΡΦΕΣ ΑΓΟΡΑΣ
Η μορφή αγοράς εντός της οποίας λειτουργεί μια επιχείρηση θα καθορίσει τις αποφάσεις της σχετικά με την ποσότητα και την τιμή του προϊόντος που θα προσφέρει. Οι μορφές αγοράς είναι:
· Ο τέλειος Ανταγωνισμός
· Το Μονοπώλιο
· Το Ολιγοπώλιο
· Ο Μονοπωλιακός Ανταγωνισμός3.4.1 Ο ΤΕΛΕΙΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Τα βασικά χαρακτηριστικά μιας τέλεια ανταγωνιστικής αγοράς είναι τα εξής:
1. Ο μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που παράγουν το ίδιο ομοιογενές προϊόν.
2. Οι επιχειρήσεις προσπαθούν να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους
3. Οι επιχειρήσεις είναι λήπτες τιμής καθώς δεν μπορούν να την επηρεάσουν
4. Η τέλεια πληροφόρηση
5. Οι συναλλαγές χωρίς κόστοςΜε δεδομένα τα παραπάνω, ας δούμε ποια ποσότητα προϊόντος θα επιλέξει να παράγει μια επιχείρηση σε έναν τέλεια ανταγωνιστικό κλάδο. Όταν μια επιχείρηση πουλήσει μια επιπλέον μονάδα προϊόντος, τα έσοδα από την πώληση της επιπλέον μονάδας είναι το Οριακό Έσοδο (MR). Το οριακό έσοδο δεν είναι τίποτα άλλο από την τιμή πώλησης της τελευταίας μονάδας προϊόντος. Η παραγωγή αυτής της επιπλέον μονάδας θα κοστίσει στην επιχείρηση το Οριακό της Κόστος. Αν το οριακό κόστος της τελευταίας μονάδας που θα παράγει η επιχείρηση είναι μικρότερο από το οριακό έσοδο που θα εισπράξει από την πώλησή της, τότε θα αυξήσει την παραγωγή. Αν το οριακό κόστος της τελευταίας μονάδας που θα παράγει η επιχείρηση είναι μεγαλύτερο από το οριακό έσοδο που θα εισπράξει από την πώλησή της, τότε θα μειώσει την παραγωγή της. Συνεπώς, μια ανταγωνιστική επιχείρηση θα επιλέξει να παράγει εκείνη την ποσότητα προϊόντος που το οριακό της έσοδο είναι ίσο με το οριακό κόστος. Σε έναν τέλεια ανταγωνιστικό κλάδο, όμως, η τιμή για κάθε επιχείρηση είναι δεδομένη και ίδια. Άρα λοιπόν μια επιχείρηση σε έναν τέλεια ανταγωνιστικό κλάδο θα επιλέξει να προσφέρει εκείνη την ποσότητα προίόντος που το οριακό της κόστος είναι ίσο με την τιμή του προϊόντος (P).
(16)ΜC=MR=P.
Για να μπορεί μια επιχείρηση να παράγει θα πρέπει τουλάχιστον να καλύπτει με τα συνολικά της έσοδα το κόστος παραγωγής όλων των προηγούμενων μονάδων. Συνεπώς η καμπύλη προσφοράς μια επιχείρησης τη βραχυχρόνια περίοδο είναι το ανερχόμενο τμήμα της καμπύλης του οριακού κόστους που βρίσκεται πάνω από την καμπύλη του μέσου μεταβλητού κόστους.
Προηγούμενη Σελίδα - Επόμενη Σελίδa