3.4.2 ΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ

Σε μια μονοπωλιακή αγορά υπάρχει μια μόνο επιχείρηση που προσφέρει το προϊόν, η οποία επιλέγει να παράγει σε οποιοδήποτε σημείο πάνω στην αγοραία καμπύλη ζήτησης. Οι λόγοι δημιουργίας μονοπωλιακών κλάδων είναι είτε η ύπαρξη τεχνικών και νομικών εμποδίων εισόδου νέων επιχειρήσεων στον κλάδο είτε η ύπαρξη φυσικών μονοπωλίων. Τεχνικά εμπόδια αντιμετωπίζει μια επιχείρηση, όταν για την είσοδό της σε έναν κλάδο απαιτείται εξαιρετικά μεγάλης κλίμακας παραγωγή για να είναι η επιχείρηση επικερδής, δηλαδή, όταν η παραγωγή του προϊόντος χαρακτηρίζεται από οικονομίες κλίμακας. Νομικά εμπόδια εισόδου μπορεί να θέσει μια κυβέρνηση προκειμένου να προστατεύσει δικαιώματα ευρεσιτεχνίας και καινοτομιών για ένα χρονικό διάστημα. Επίσης, μονοπωλιακή συμπεριφορά παρατηρείται, όταν μικρός αριθμός επιχειρήσεων συμπράττουν μεταξύ τους και συστήνουν καρτέλ.

Η συνθήκη μεγιστοποίησης κερδών του μονοπωλητή είναι η εξίσωση του οριακού εσόδου με το οριακό κόστος της τελευταίας μονάδας προϊόντος. Όταν ο μονοπωλητής αυξάνει την προσφερόμενη ποσότητα, η τιμή του προϊόντος στην αγορά θα μειώνεται. Συνεπώς, η σχέση που συνδέει το οριακό έσοδο του μονοπωλητή και την προσφερόμενη ποσότητα είναι αρνητική. Ο μονοπωλητής προσφέρει στην αγορά μικρότερη ποσότητα προϊόντος σε σχέση με τον τέλειο ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα η τιμή κάθε μονάδας προίόντος να είναι υψηλότερη σε σχέση με την τιμή του προίόντος σε μια ανταγωνιστική αγορά. Το γεγονός ότι ο μονοπωλητής προσφέρει μικρότερη ποσότητα προϊόντος και σε υψηλότερη τιμή σε σχέση με την αγοραία προσφορά μιας ανταγωνιστικής αγοράς έχει ως αποτέλεσμα απώλεια ευημερίας για το σύνολο της κοινωνίας.


Προηγούμενη Σελίδα - Επόμενη Σελίδa