3.4.4 Ο ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Η δομή του μονοπωλιακού ανταγωνισμού μοιάζει με αυτήν του τέλειου ανταγωνισμού. Υπάρχει μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων στον κλάδο και ελευθερία εισόδου και εξόδου των επιχειρήσεων. Στο μονοπωλιακό ανταγωνισμό η επιχείρηση αντιμετωπίζει φθίνουσα καμπύλη ζήτησης, άρα οι παραγωγοί δρουν ως μονοπωλητές υπό την έννοια ότι μπορούν να ορίσουν ως ένα βαθμό την τιμή του προϊόντος τους και να μην την δέχονται παθητικά όπως στον τέλειο ανταγωνισμό. Η δυνατότητα αυτή προκύπτει από το γεγονός ότι παράγουν διαφοροποιημένα προϊόντα και όχι τέλεια υποκατάστατα. Παρόλα αυτά ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων υφίσταται υπό την έννοια ότι τα προϊόντα που παράγονται είναι σε ένα βαθμό υποκατάστατα και συνεπώς τίθενται κάποια όρια στη συμπεριφορά κάθε επιχείρησης.
Έστω ότι υπάρχει ένας κλάδος με μικρό αριθμό επιχειρήσεων, οι οποίες παράγουν διαφοροποιημένα προϊόντα. Κάθε επιχείρηση θα βλέπει τις πωλήσεις της να αυξάνονται όσο αυξάνεται η ζήτηση για τον κλάδο συνολικά και όσο αυξάνεται η τιμή στην οποία πωλούν οι ανταγωνιστές της. Αν αυξηθούν οι επιχειρήσεις στον κλάδο ή αν η επιχείρηση αυξήσει την τιμή του προϊόντος, οι πωλήσεις της μειώνονται.
Επιπλέον, θα μπορούσαμε να πούμε ότι όσο αυξάνεται ο αριθμός των επιχειρήσεων του κλάδου, τόσο αυξάνεται και το μέσο κόστος της κάθε επιχείρησης, αφού θα μειώνεται ο όγκος παραγωγής της και δεν θα δημιουργούνται οι ίδιες οικονομίες κλίμακας. Η αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων θα οξύνει το μεταξύ τους ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα να μειώνεται η τιμή που μπορεί κάθε επιχείρηση να πωλήσει το προϊόν της. Επίσης, αν η τιμή του προϊόντος είναι μεγαλύτερη από το μέσο κόστος, τότε νέες επιχειρήσεις θα εισχωρήσουν στον κλάδο, ενώ αν η τιμή του προϊόντος υπολείπεται του μέσου κόστους, τότε επιχειρήσεις θα εξέλθουν από την παραγωγή.
Προηγούμενη Σελίδα - Επόμενη Σελίδa